טיפול תרמי לפלדת 1070

פורום זה הינו עבורכם- היוצרים הישראליים.
פרסם תגובה
ataleph
אביר האפל
הודעות:380
הצטרף:23:58 ,16 מרץ 2010, ג'
מיקום:יקנעם
טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי ataleph » 14:14 ,12 ספטמבר 2010, א'

שלום לכולם,
אני עומד לחסם כמה להבים שהכנתי מפלדת 1070. עד עכשיו עף פעם לא יצא לי לחסם פלדה, אך אני מכיר את התהליך תאורטית ותמיד יש פעם ראשונה :) .
רציתי לשאול חברים בפורום אם יש דגשים ספציפיים לגבי פלדה מסויימת זו - אוליי צבע מיוחד עד אליו צריך לחמם, עובי מינימלי של זווית הלהב ועוד דברים שאתם יכולים לחשוב עלייהם. ובמיוחד באיזה שמן אתם ממליצים להשתמש - אני יכול להשיג שמן מנועים משומש, האם מספיק טוב או עדיף לנסות למצוא שמן מיועד לחיסום במיוחד(כמו איזוטרם 3 למשל)???
בבקשה לא לזרוק קישורים למידע יבש\כללי על חיסום אלא רק דברים פרקטיים, כמובן הייתי מעדיף לקבל עיצה מבן אדם שהתנסה בעצמו בחיסום של פלדה זו או דומה לה (1080~1060).
תודה מראש.

רעי
בלייד ראנר
הודעות:683
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:משמרות

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי רעי » 15:55 ,12 ספטמבר 2010, א'

חוכמה תיאורטית עם קצת נסיון:

זו פלדה פחמנית פשוטה.
להב של סכין הוא אובייקט קל יחסית לחיסום- דק, סימטרי, לא גדול מדי.

חימום:
אל תשתמש בכל מיני תיאורי צבע וכו'. קח מגנט טוב (פעם היה קל למצוא ברמקולים, היום יש מגנטים חזקים גם בדיסקים קשיחים שמתו), חבר אותו על מוט מספיק ארוך, וכשהחומר נהיה אדום בדוק האם נמשך למגנט או לא. שמור אותו בהיר מהגוון שהפסיק להימשך למגנט במשך כמה דקות טובות (אומרים שכמה דקות מספיקות) והקפד על חימום אחיד- גוון אחיד ללהב.
חיסום:
תוכל להשתמש בכל שמן פשוט. שמן משומש מהמוסך יהיה טוב מאוד. הוא גם בחינם. קח בחשבון ששמן הוא נוזל דליק ודאג לאמצעי כיבוי בהתאמה. ניתן גם לחסם במים. דאג לכמות מספקת של שמן או מים- דלי של 10 ליטר יהיה נוח. יותר גדול- יותר טוב. אל תשכח שכל החום של הפלדה יעבור לנוזל הקירור שייתחמם (חוץ ממה שיעבור לחלל האוויר עם האדים של החומר-שמן או מים). שים לב שאתה אוחז בסכין היטב בהוצאה מהתנור. את ההכנסה לנוזל יש לבצע מהר, ובאופן סימטרי (עם להב הסכין בתנועה אנכית לתוך הנוזל). השאר בנוזל עד שהלהב התקרר לרמה שניתן לגעת בו ביד.
הרפיה:
מה שיש לך ביד בשלב זה הוא להב קשה מאוד ופריך למדי. אל תבצע שום עיבוד, ניקוי וכו' עד שתרפה את הלהב. פה אני קצת מנחש, אבל נסה 200 מעלות בתנור ביתי לפרק זמן של שעה בערך. עכשיו תוכל להמשיך בתהליך.

אם נשארו לך כמה חתיכות קטנות- ערוך כמה נסיונות בחיסום והרפיה לפני שאתה מחסם את הלהבים ותראה אילו תכונות סופיות מתאימות לך- כמה קשה מול כמה שביר.

אשמח לשמוע חוויות.

מיכה
נושא - כלים
הודעות:126
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי מיכה » 20:45 ,12 ספטמבר 2010, א'

מניסיון אישי עם פלדת שמן:
אני לא השתמשתי במגנט, אף שהכנתי אחד. אם אינך סובל מעיוורון צבעים מסוים, תוכל לעשות כמוני: לחמם עד גוון כתום צהוב ולטבול אנכית בשמן בישול משומש שקבלתי ממסעדה, בחינם כמובן. את השמן חיממתי מראש ל- 70 מעלות בערך. להשאיר את הלהב בתוך הכבשן בגוון הצהוב כתום למשך 40 - 50 שניות כל פעם לפני הטבילה; עליך להיות בטוח שאתה נמצא בטמפ' הנכונה וכך גם ליבת הלהב. שמן בישול משומש הוא קודם כל לא מצחין כל כך, ודבר שני לא מכיל כל כך הרבה חומרים דליקים כמו שמן מנועים משומש, שאגב סופח אליו גם הרבה מאד אדי דלק. סתם דליק מסוכן ומפריע.
את המתואר עשיתי שלוש פעמים, ברצף. לאחר מכן בצעתי הרפייה בתנור ביתי (טוסטר אובן קטן וזול) כדלקמן: שעה ראשונה ב- 250 מעלות ושעה שניה, כאשר הלהב נשאר בפנים, הורדתי ל- 210 מעלות צלסיוס ושוב סיבוב בטיימר לשעה. כאשר התנור סיים את מהלך הטיימר שלו, פשוט השארתי את הלהב בפנים לצינון איטי, עד למחרת בבוקר.
יצא מעולה, גוון זהוב.
אגב, את "מגדל הקירור" כפי שאני מכנה את מיכל השמן, בניתי מצינור (מרובע, במיקרה שלי) שרוּתך בתחתית לפיסת ברזל שטוחה ועבה. כך ניתן מבחוץ לחמם את השמן בפשטות עם מבער קטן או גזיה, מה שיש לך, שמכוונים על הדופן המתכתית. תשתדל לא לגעת אח"כ דופן...
בהצלחה.

רעי
בלייד ראנר
הודעות:683
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:משמרות

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי רעי » 10:05 ,13 ספטמבר 2010, ב'

אני אחזור על המלצתי לעניין המגנט, ואחזק בהסבר טכנולוגי קצר:
פלדות שונות מכילות מסגסגים שונים. אחת ההשפעות של מסגסגים היא על טמפ' המעבר פרליט-אוסטניט. בפלדה פחמנית פשוטה טמפ' זו עומדת על כ- 800 מעלות, תלוי בתכולת הפחמן. פלדות עם מייצבי אוסטניט (ניקל למשל) מבצעות את המעבר בטמפ' נמוכה יותר, ואחרות עם מייצבי פריט בטמפ' גבוהה יותר.
צבע הפלדה הלוהטת מושפע אך ורק מטמפ'- פליטה תרמיונית של פוטונים באורך גל המתאים.
על מנת לחסם צריך לחמם מעל לטמפ' המעבר, ולוודא שהחומר כולו ביצע את מעבר הפאזה. אם תקרא קצת תראה שבכל מקום רציני כתוב heat to XX degrees and let it soak . איך תדע שאכן חיממת לטמפ' הנכונה עבור הפלדה הספציפית ואכן החומר ביצע את מעבר הפאזה באופן מלא? ניחשת נכון- בדוק זאת ישירות ע"י שימוש במגנט. הבדיקה המגנטית היא האינדיקציה הישירה היחידה למעבר הפאזה. לא צבע, לא זמן.
האם אתה יודע את ההבדל בין "אדום דובדבן" ל"אדום דם" ל"כתום גזר"? בקורס הנפחות שעשיתי לפני כמה שנים הבנתי עד כמה אנשים לא רואים את ההבדלים בעין. היו מי שכל הזמן חיממו, והיו מי שדפקו על קר. זה לא בלתי אפשרי, זה רק דורש הרבה אימון ונפחיה אפלה במקצת.

מיכה
נושא - כלים
הודעות:126
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי מיכה » 15:28 ,13 ספטמבר 2010, ב'

תודה, טוב לדעת.
בפעם הבאה אשתמש במגנט!

יובל
אגדת הפורום
הודעות:699
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:באר שבע

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי יובל » 21:27 ,13 ספטמבר 2010, ב'

אכן "צבע" הוא גורם סובייקטיבי, ו"זמן" תלוי בתנאי החימום של הלהב ובטמפרטורה הסביבתית.

אם מה שחשוב כאן הוא לענייננו "מעבר הפאזה" של החומר, אז תודה לרועי, שנתן לנו כאן מדד אובייקטיבי.

זה הכל.
Life is what happens while you are busy making other plans." -- John Lennon"

ataleph
אביר האפל
הודעות:380
הצטרף:23:58 ,16 מרץ 2010, ג'
מיקום:יקנעם

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי ataleph » 22:08 ,13 ספטמבר 2010, ב'

תודה על התגובות!
אני לא עשיתי קורס נפחות, אבל מה שהבנתי מחומר קריאה שני האינדיקטורים חשובים: כלומר (וזה נכון רק עבור פלדות פחמניות פשוטות) מחממים עד טמפרטורה שמגנט כבר לא נמשך וזה נותן באופן גס את התחום הנכון של טמפרטורות ואז עושים (מי שכבר יודע להבחין) fine tuning בעזרת צבע מתאים שצריך להיות גם אחיד על כל הלהב (בעייה בפני עצמה). כל זאת עקב העובדה שטמפרטורת מעבר פרליט-אוסטנית והטמפרטורה שמגנט כבר לא נמשך זה שני דברים שונים וקרובים בערך רק בפלדות פחמניות.
מי שעוד לא יודע להבחין, לומד על בשרו אבל הקובע כאן, כמו שאמר רעי, הוא הצבע. אז אין מה לעשות - נלמד!
דרך אגב לא קיבלתי עדיין המלצות לגבי עובי מינימלי של זווית הלהב כך שלא תתעוות\תסדק בחיסום! עובי גב הלהב הינו 3 מ"מ.

רעי
בלייד ראנר
הודעות:683
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:משמרות

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי רעי » 7:30 ,14 ספטמבר 2010, ג'

יש מידע על זה בכל מיני מקומות, כללית הייתי מנחש שלא כדאי לרדת מחצי מ"מ.
יש גם את עניין החימום עצמו- אם אתה מחמם בפחמים בצע את החימום כך שהחלק הדק כלפי מעלה, כי אם הוא מופנה כלפי מקור החום הוא יכול להישרף. אגב- לא צריך שיותך לגמרי, מספיק שהבאת את הלהב לטמפ' גבוהה מדי באיזה 150 מעלות (גוון כתום-צהוב בהיר מדי) וכבר דפקת את המבנה העדין של גרעיני הפלדה. בפחמים הדרך הפשוטה היא הכנסת הלהב לפחמים עם החורפה כלפי מעלה, וגילוי קצה הלהב שלא יהיה מוקף פחמים. הזזה של הלהב הלוך וחזור מעל האזור החם לפיזור אחיד של החום.
קח בחשבון שבחימום הזה תיווצר לך שכבת תחמוצת אותה תצטרך להסיר.

ataleph
אביר האפל
הודעות:380
הצטרף:23:58 ,16 מרץ 2010, ג'
מיקום:יקנעם

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי ataleph » 14:24 ,14 ספטמבר 2010, ג'

קח בחשבון שבחימום הזה תיווצר לך שכבת תחמוצת אותה תצטרך להסיר.
טוב שכתבת את זה.
עד כמה חשוב ועד איזו רמת נקיון לשפשף את הלהב לאחר החיסום מתחמוצת זו לפני שעושים הרפייה בתנור ביתי?
האם אפשר לנקות רק אחרי ההרפייה בסוף כל התהליך?

רעי
בלייד ראנר
הודעות:683
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:משמרות

Re: טיפול תרמי לפלדת 1070

הודעה על ידי רעי » 13:21 ,15 ספטמבר 2010, ד'

להרפות ישר אחרי החיסום, לנקות בסוף

פרסם תגובה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים