ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

פורום זה הינו עבורכם- היוצרים הישראליים.
פרסם תגובה
מיכה
נושא - כלים
הודעות:126
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי מיכה » 17:17 ,30 ינואר 2010, ש'

השאלה בגוף הכותרת. הסכין לפני מצב ליטוש סופי עדין, הכוונה להגיע בסוף למראֵה מבריק ("ראי"). נותרה גם לעשייה הידית ובעקבותיה כמובן גם ליטושה עד לגובה המתכת של השידרה.
ובכן, האם את הליטוש הסופי הזה לבצע לפני הקירור בשמן או אחרי?
כיצד ניתן להגן על קצוות דקים מהישרפות בחום בזמן החיסום (לפני השמן)? האם אם אחבר לשם קליבת מתכת קטנה (2 פסי מתכת מהודקים בברגים וביניהם חוד הלהב) אוכל לחסם את החלק אבל להגן עליו מפני שריפה?
תודה עבור כל תשובה.

Pika007
חדש בפורום
הודעות:40
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pika007 » 22:04 ,30 ינואר 2010, ש'

ליטוש באשר הוא- לאחר חיסום בלבד.
תהליך החיסום כולל טבילה באש גלויה, כל פוליש שתעשה לפני זה ירד לטמיון.
לגבי "קצוות דקים" שעלולים "להישרף"- פלדה לא נשרפת. השכבה החיצונית יכולה להתפחם טיפה, אבל פלדה לא נשרפת.
אחרי החיסום, שתעבור לתהליך הליטוש והגימור, אתה חושף מתחת לבלאגן שהחיסום משאיר את הלהב השמיש, כולל הקצה. בתהליך הליטוש מורידים כמה שכבות מיקרוניות מהפלדה, כולל אלו שעלולות להתפחם קצת באש, ואתה מקבל תוצאה יפה ושמישה.

Pesel

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pesel » 0:21 ,31 ינואר 2010, א'

את הליטוש הסופי עושים לאחר חיסום והרפיה.
לא ניתן להגן על הקצוות הדקים, פיסות המתכת לא ממש יעזרו, אלה להפך יפגמו בחיסום של חלק הכי חיוני בלהב.
כמוכן, קח בחשבון שבזמן החיסום הלהב יכול להתעוות בגלל הבדלי טמפרטורות או עובי.

מיכה
נושא - כלים
הודעות:126
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי מיכה » 9:20 ,31 ינואר 2010, א'

תודה לכם.
עוד אחת קטנה, ברשותכם: האם שמן מנוע משומש אותו אני יכול להשיג במוסכים - טוב לתהליך? או שיש צורך לקנות שמן מנוע חדש?

Pesel

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pesel » 12:01 ,31 ינואר 2010, א'

שמן משומש מספיק טוב.
תפקידו של שמן, הוא ליצור תווך בעל קצב קירור נמוך יותר ממים וגבוה יותר מאוויר.

Pika007
חדש בפורום
הודעות:40
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pika007 » 17:23 ,31 ינואר 2010, א'

שמן מנועים משומש מכיל בתוכו הרבה חלקיקי פחמן ועלול ליצור תופעה של Case hardening אם מנסים לקרר בתוכו פלדה.
עלולה להיווצר סכין קשיחה מדי ללא גמישות שיכולה להישבר בקלות.

Pesel

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pesel » 18:10 ,31 ינואר 2010, א'

Pika007 כתב:שמן מנועים משומש מכיל בתוכו הרבה חלקיקי פחמן ועלול ליצור תופעה של Case hardening אם מנסים לקרר בתוכו פלדה.
עלולה להיווצר סכין קשיחה מדי ללא גמישות שיכולה להישבר בקלות.
דיפוזיה הוא תהליך אטי, שמושפע חזק מריכוז החומר וטמפרטורה.
במקרה של חיסום אין מספיק זמן להתרחשות תופעה שציינת+ריכוז פחמן חופשי הוא מאוד נמוך.

david448
תושב קבע בפורום
הודעות:94
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי david448 » 19:28 ,31 ינואר 2010, א'

Pika007 כתב:ליטוש באשר הוא- לאחר חיסום בלבד.
תהליך החיסום כולל טבילה באש גלויה, כל פוליש שתעשה לפני זה ירד לטמיון.
לגבי "קצוות דקים" שעלולים "להישרף"- פלדה לא נשרפת. השכבה החיצונית יכולה להתפחם טיפה, אבל פלדה לא נשרפת.
אחרי החיסום, שתעבור לתהליך הליטוש והגימור, אתה חושף מתחת לבלאגן שהחיסום משאיר את הלהב השמיש, כולל הקצה. בתהליך הליטוש מורידים כמה שכבות מיקרוניות מהפלדה, כולל אלו שעלולות להתפחם קצת באש, ואתה מקבל תוצאה יפה ושמישה.
פלדה נישרפת ועוד איך! אם תיתחמם יתר מדי -אפשר ליזרוק את הלהב.
הדרך הטובה להגן אל הקצוות הדקים-לא לעשות אותם ליפני חיסום או לחסם בוואקום.

Pika007
חדש בפורום
הודעות:40
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pika007 » 19:54 ,31 ינואר 2010, א'

בטמפרטורות שבהן עושים חיסום- פלדה לא נשרפת. (פלדה לא נשרפת בכלל, אבל המבנה שלה עלול להשתנות לאחד שלא שמיש כלהב לסכין....)
אם מבצע החיסום לא מסוגל לבקר את הטמפרטורה שהוא עובד איתה, זה סיפור אחר.
כל עוד הוא לא מכין סכין שהגיאומטריה שלה תוכננה ככה שחלק נרחב מהלהב יהיה בעובי דף נייר, אני לא ממש רואה פה בעיה, גם עם הקצוות.
למרות שדיפוזיה היא תהליך איטי יחסית, שים לב למקור שהוא רשם כמקור להשגת שמן מנועים משומש- מוסכים.
ברוב המקרים, שמן מנועים משומש שתוכל להשיג ממוסך הוא שמן שישב במנועים של מכוניות ישנות.
במקרים כאלו יש הרבה הצטברויות פיח, וריכוז הפחמן בשמן הרבה יותר גבוה מהרצוי.
אני לא אומר שמה שתיארתי יתרחש 100%, אני אומר שרצוי להימנע משימוש בשמן כזה כדי להימנע מתוצאות לא צפויות ולא רצויות.

GOREN55
אביר האפל
הודעות:349
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי GOREN55 » 21:55 ,31 ינואר 2010, א'

שלום
אם אתה רוצה להגיע לליטוש "מראה"
כדאי שתעשה את רוב העבודה לפני החיסום
זאת אומרת להעלים כל שריטה או פגם כי במצב הזה עדיין
קל יותר לעשות את זה , מה שלא תעשה עכשוו יקח לך שעות
,פשוט תגיע למקסימום האפשרי
ועכשוו מתחיל הסיפור את הלהב אתה עוטף בנייר אלומיניום דומה לזה
המשמש לצרכי אפיה ויוצר סביבה מוגנת ללהב שאינה מאפשרת לחמצן
להגיע, ניתן להכניס חתיכת צמר גפן לתוך המעטפת כשבזמן החימום
הוא ידלק בפנים ויגמור את החמצן שנשאר,
כשמגיעים לטמפרטורה מחכים כ15 דקות ואז עושים
קוואנצ' יחד עים הנייר צריך נסיון כי לא רואים את הלהב כדי לקבוע
את הטמפרטורה
הלהב יוצא נקי בלי קשקשים
אפשרות שניה היא להשתמש ב "PBC Compound"
זאת אבקה שמפזרים על הסכין בתהליך ,תןך כדי עלית הטמפרטורה
והסכין יוצאת נקיה לחלוטין
פשוט אנטי סקאל

Pesel

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pesel » 21:59 ,31 ינואר 2010, א'

Pika007, לא בא לי להתווכח אתך, אבל כל ניסיוני, לימודי ותארי אומרים לי: הסבירות שתופעת Case hardening תתרחש בשמן משומש זהה לסבירות ש Case hardening יתרחש בשמן חדש(גם מקור טוב לפחמן). והסבירות הזאת, בתנאי חיסום, שואפת ל אפס אגול +/- 0.01%.
ופלדה אכן נשרפת, לכן לא מומלץ לעשות קצבות דקים מדי.

ותקשיבו לגורן, הוא יודע משהוא אומר.

Pika007
חדש בפורום
הודעות:40
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pika007 » 22:59 ,31 ינואר 2010, א'

קיבלתי.
לגבי סוגיית הטמפרטורות עם להב לא גלוי ככה שאי אפשר לראות את הצבע, אני ממליץ לכל מי שמתעסק בהכנת להבים כלשהם לקנות קורא טמפרטורות 0-1200 מעלות, בין אם אינפרא אדום או עם חיישן חוטי. עלול לחסוך פאשלות אחרי הרבה השקעה ועבודה קשה.

רעי
בלייד ראנר
הודעות:683
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:משמרות

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי רעי » 14:04 ,1 פברואר 2010, ב'

PIKA- אני חולק את תמיהתו של PESEL: מאיפה אתה מביא את התובנות המרתקות הללו?

מי שרוצה לחסם לא צריך תרמוקאפל או פירומטר משוכלל, הוא צריך מגנט פשוט.
הפלדות שניתנות לחיסום עוברות ממבנה פרליטי למבנה אוסטניטי בחימום, ובמבנה זה נעלמת המגנטיות. כדאי לשהות זמן מה (לפחות כמה דקות) מעל לטמפ' האוסטניזציה. הקונץ הזה טוב גם למי שעוטף את הלהב במשהו- אני הייתי מנסה רדיד פלדה או שכבה דקה של קרמיקה כלשהי (גבס או חומר?)
עמוס- לא נתקלת בבעיה של התכת רדיד האלומיניום בחימום? מפתיע קצת בהתחשב בכך שאלומיניום ניתך בסביבות 660 מעלות, ומתלקח ספונטנית באוויר. אשמח לדעת איך זה עובד.
לגבי השמן- כל מה שאמר PESEL נכון. חבל על הכסף, וחלק משמני המכונות המשומשים גם אינם דליקים כל כך, מה שהופך את הפעילות לפחות מסוכנת.

בחימום בתנור גז רוב הסיכויים שלא תהיה "שריפה" של החומר, בפחמים זה מאוד סביר- לא מעט מחשבה וזמן הושקע בנושא החימום האחיד בקורס נפחות אצל חופי, וכמעט כל אחד שורף בהיסח הדעת משהו באופן בלתי הפיך. הטיפים שאני יכול לתת הם-
1. לאש יש אזור חם יותר ומסביב פחות חם. אפשר לנצל את מוליכות החום וקיבול החום של הפלדה ע"י הנחת הלהב עם החורפה כלפי מעלה (הרחק מהאש), והזזה של הלהב ביחס לאזור החם כל דקה- שתיים. החום כבר יעבור דרך הלהב גם לקצוות בהולכה.
2. החוד והחורפה הם האזורים הדקים ולכן נוטים להישרף. כדי להימנע משריפה שווה להשאיר את החוד מחוץ לפחמים.
3. הרבה ערנות- פס פלדה בעובי 5 מ"מ יכול להתחמם באש גבוהה לטמפ' של 1000 מעלות תוך 2-3 דקות בלי בעיה! התבוננות בלהב, הזזה שלו (הבאת האזורים הכהים יותר לאש), כיסוי בפחמים ושוב הוצאה להתבוננות יחסכו הרבה עוגמת נפש. אחרי כמה נסיונות כבר מכירים את התנהגות החומר באש, לומדים מה בדיוק צבע הפלדה מעל טמפ' האוסטניזציה וכמה זמן לוקח לחומר להתחמם. עד אז- הרבה שליפות מהפחמים והרבה בדיקות עם המגנט.

GOREN55
אביר האפל
הודעות:349
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי GOREN55 » 16:49 ,1 פברואר 2010, ב'

רעי לא נתקלתי בשום בעיה הנייר עשוי במיוחד למטרה זו
זה לא נייר מהסופר זה עלה 57$
אני קניתי כזה שמחזיק עד 2100 F
שזה בערך 1150 C ואני לא חושב שהתנור שלי עובר את זה
יש סוגים אחרים לטמפרטורות הרבה יותר גבוהות
במחשבה שניה אני לא חושב שזה אלומיניום לדעתי זה ss

Guest

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Guest » 23:33 ,4 פברואר 2010, ה'

איזה דיון מעניין
כל הכבוד לכם
נהנתי לקרוא

Pesel

Re: ליטוש סופי ("מבריק") - לאחר חיסום או לפני חיסום?

הודעה על ידי Pesel » 23:07 ,5 פברואר 2010, ו'

עומר, שמחתך היא שמחתי. :)
יש סיכוי לכתב כהה על רקע בהיר?

פרסם תגובה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד