בעקבות הסרט ממלכת גן עדן

פורום זה הינו הפורום הראשי של האתר.
במקביל לפורום זה יפתחו פורומים נוספים לפי הצורך...
פרסם תגובה
אנונימי
בעקבות הסרט ממלכת גן עדן

הודעה על ידי אנונימי » 10:48 ,25 דצמבר 2005, א'

שאלה למבינים בסכינים (וחרבות)
בסרט מצויין כי הצלבנים סבלו מחרבות באיכות ירודה לעומת חרבות המוסלמים, ששוחלו ע"י העברתם בגוף (של עבד או צלבני...) לפני הטבילה במים.
רק לאחר 500 שנה למדו הצלבנים איך להשוות את איכות החישול לזה של הערבים. החישול הערבי נקרא פלדה דמשקאית.
למישהוא יש הארה או הערה בענין?

סער
הגורו הגדול
הודעות:1090
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

הודעה על ידי סער » 11:40 ,25 דצמבר 2005, א'

קודם כל, חשוב לציין שהסרט מציג (לראשונה!) בצורה מאוזנת וקרובה למציאות את הכוחות היריבים. בתקופה הצלבנית של א"י (1291-1099) אירופה נמצאת בשפל טכנולוגי לעומת עולם האיסלם שנמצא בשיאו.המטלורגיה האירופית שקעה, לאחר שיאים מדהימים שמתבטאים בלהבים מאד מורכבים שנפוצו בכל צפון אירופה, מאנגליה ועד גבול רוסיה. החרבות הצלבניות לעומתם, עשויות מפלדה דלת-פחמן וממטיל אחד. אני מניח שהיו טובות יותר ופחות, בהתאם לסכום הכסף שהושקע בהן, מעבר לעובדה שחרב בכלל היתה נשקו של אביר ובידי לוחם פשוט לא הייתה מצוייה. הצלבנים נתקלו במפגש עם הלוחמים המוסלמים - לראשונה - בטכניקה ה"דמשקאית" המזרחית שמרכזי הטכנולוגיה שלה היו בהודו ובפרס. אחנו מדברים על שני מחנות יריבים, כל אחד מורכב מערב-רב של לאומים דוברי שפות שונות (נושא הרבה יותר בולט בצד המוסלמי שכלל גם לוחמים יהודים ונוצרים-מזרחיים) שהגורם המאחד הוא האמונה. המהניגות אצל הנוצרים הייתה בעייתית יותר מאשר אצל המוסלמים, שכן הח'ליף ריכז את המנהיגות ביד רמה.
לכאורה, ניתן היה לחשוב שהחרבות האיסלמיות היו קלות, גמישות וחדות יותר. אני אומר לכאורה, כי קשה מאד למצוא להבים בני אותה תקופה (בעיקר אירופים) ולבצע השוואה אובייקטיבית. אני מניח שבממוצע החרבות האיסלמיות נהנו מעליונות בעוד שהחרבות האירופיות (ליד אחת! ולא כפי שהוצג בסרט. חרבות ארוכות יותר החלו להופיע רק לקראת סוף התקופה, בערך בשנת 1250) התנהגו כמין אלות ברזל. יצא לי להחזיק ולבדוק שתי חרבות אירופיות מאד עתיקות: אחת צלבנית קלאסית מהמאה ה-12 שהייתה קלה יחסית, מאוזנת להפליא וגמישה מאד, ומולה חרב ארוכה ("יד וחצי") מתחילת המאה ה-14 עם להב קשיח ותכונות לא מרשימות לדעתי.

Guest

פלדה דמשקאית

הודעה על ידי Guest » 19:37 ,25 דצמבר 2005, א'

עיין במילון המונחים של האתר, יש מאמר מפורט מאוד תחת המונח כולל מובאות ממומחי האתר וממקורות אחרים. :idea:

עומר

פרסם תגובה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים