מדריך הגילוף בעץ למתחילים

logo wide

×
 x 

0
סל הקניות
0

מדריך הגילוף למתחילים

גילוף בעץ הוא מיומנות, סוג של עיבוד עץ.

גילופים יוצרים סוגים רבים ושונים של חפצים, פונקציונליים כמו כפות וקערות, או כדי לשמש לקישוט, כמו פסלי עץ קטנים או תמונות קיר.

ישנם מספר גורמים שיקבעו את ההצלחה של כל פרויקט גילוף נתון - נעבור על כל אחד מהם במהלך המדריך. פרויקטים של גילוף בעץ יכולים לנוע בין רמות של מתחילים למתקדמים, וכל מה שאתה צריך זה כמה כלים פשוטים וכמה פיסות עץ איכותיות כדי להתחיל.

פרויקטים נפוצים של גילוף בעץ כוללים הכנת כפות וקערות. כלים אחרים כמו מלקחיים לסלט ומסרקות דבש פופולריים גם כן.

תוכן

  • ההיסטוריה של גילוף בעץ
  • מה ההבדל בין גילוף לליטוש?
  • באילו סוגי עץ ניתן להשתמש בגילוף?
  • אילו כלי גילוף בעץ צריך לחפש מתחיל?
  • כלי גילוף חשמל
  • טיפים לכלים סיבוביים
  • בְּטִיחוּת
  • השראה לפרויקט
  • מחשבות אחרונות

ההיסטוריה של גילוף בעץ

ניתן לעקוב אחרי גילוף בעץ אלפי שנים לאחור.

היצירה הראשונה של גילף בעץ נעשתה לפני למעלה מ -10,000 שנה. רבות מהדוגמאות הטובות ביותר לגילוף בהיסטוריה נמצאות בימי הביניים. למרות שנמצאו חפצים בכל רחבי העולם במקומות כמו דרום אמריקה, אסיה וארץ הילידים, אלה שיש לנו הכי הרבה מידע עליהם הם אלה שנמצאים באירופה. החפצים שנמצאו באירופה בימי הביניים היו עשויים להיות מפורטים למדי, ולעתים קרובות היו קשורים למקומות דתיים, כמו קתדרלות.

חוצב עצים (מגלף) נתפס כאמן נשגב וגם כעובד קשה ומסור - מה שהופך אותו למקצוע מכובד מאוד. במהלך ימי הביניים, גילופי העץ הפכו פופולריים יותר ויותר בגילוף אקונין או אביזרי קדושה. ככל שהזמן עבר ובמעבר לתקופת הרנסנס, גילוף העץ הפך פחות ופחות פופולרי בגלל שינויים בסגנון ובחידושים בטכנולוגיה. ככל שהטכנולוגיה התקדמה יותר, העץ נעשה פחות ופחות בשימוש רציף לעיצוב הבית או לריהוט. תקופת הבארוק הביאה אסתטיקה של יוקרה - שהייתה נטייה להוציא את הגילוף בעץ.

גילוף בעץ נפוץ במקומות בכל רחבי העולם. תרבויות רבות השתמשו בגילופי עץ ליצירות אמנות דתיות או רוחניות - כמו בתוך הקתדרלה הזו.

בית DIY שמח – 'עשה זאת בעצמך'

מה ההבדל בין גילוף (Carving) ודילול (Whittling)?

למרות שהם דומים מאוד - הדילול שונה מגילוף בכמה דרכים. למעשה, דילול נחשב רק לאחד מסוגי גילוף העץ הרבים.

דילול:

סוג זה של גילוף מתבצע בצורה הטובה ביותר בשימוש בסכין גילוף ישרה או מעוקלת (למשל מורה – MORAKNIV 106, 120, 162,163,164) ואילו גילוף כולל כלים נוספים כגון מפסלות וכלים ידניים וחשמליים. טכניקת גילוף זו מדגימה בדרך כלל עיצובים קטנים יותר עם קווים קשים יותר. הדילול שונה מגילוף מכיוון ש משתמשים בכלי אחד, מה שגורם לגילוף להיות פחות מפורט ובעל קצוות מחוספסים יותר. זהו מקום נהדר להתחיל למי שרוצה לחקור את עולם גילופי העץ, מבלי להשקיע הרבה משאבים בכלים שונים. אנשים רבים מתלבטים כדרך להעביר זמן - אני מוצא שזה טיפולי למדי!

גילוף משוחרר בתלייה:

זה היה סגנון פופולרי מאוד ששימש ברחבי אירופה. סוג זה של טכניקה משמש לעתים קרובות לגלף עיצובים על דלתות או אמנות תלויה תוך יצירת אומנות מחוברת למשטח. זה נעשה על ידי פיסול דמויות תלת מימדיות על גבי לוח שטוח - מבלי לנתק אותן מאותו לוח. סוג זה של עבודות עץ דורש שנים של תרגול ייעודי ומומלץ ביותר לעובדי עץ מתקדמים יותר, אל דאגה - עם מספיק ניסיון והכוונה, גם אתם תוכלו להגיע לרמה זו.

גילוף שבבים:

סגנון זה דומה למדי לגילוף תבליטים - אותו תהליך של פינוי פיסות עץ מפני השטח זהה - אך גילוף שבבים נעשה באמצעות כלים שונים, והתוצאה נראית גם כן שונה לגמרי. גילוף השבבים מתבצע בצורה הטובה ביותר בעזרת איזמל והיא טכניקה המשמשת לייצור פיסות עץ מעוצבות ומרקמות, בניגוד לדמויות המעוגלות והמפורטות ביותר שנראות בגילוף תבליט, גילוף שבבים בדרך כלל מבצע דפוס גיאומטרי על ידי הכוונת האזמל לגזירת שבבי עץ קטנים.

גילוף אותיות:

גילוף אותיות בדרך כלל מגולף במשטח של גוש עץ. לשם כך נדרש כלי חרטום או איזמל קטן. אפשרות גילוף זו מתאימה הן לעובדי עץ למתחילים והן לעובדי עץ מתקדמים יותר, אם כי יידרשו כמה ניסיונות לתפוס את העניין. אם אתה מנסה את הטכניקה הזו, עדיף להתאמן על גרוטאות עץ לפני שאתה נותן לזה ניסיון אמיתי. אתה יכול גם לצייר או להתחקות אחר העיצוב שלך על העץ כדי ליצור לעצמך קו מנחה.

גילוף במכונה מסתובבת:

אתה יכול לחשוב על גילוף מכונה, כשילוב של דילול וגילוף תלייה. זה מלוטש ומעודן יותר מדילול - כמו של גילוף תלייה. בשונה מגילוף תליה לעומת זאת, סוג זה של גילוף אמור ליצור חפץ שניתן להסתכל עליו מכל כיוון - גילופי תלייה נראים רק מקדימה, מכיוון שהם שטוחים. זוהי דרך נהדרת למתחילים להתחיל במסע גילופי העץ שלהם!

באילו סוגי עץ ניתן להשתמש בגילוף?

כהנחיה כללית, סוגי העץ הטובים ביותר שהם רכים יותר ובעלי גרגר הדוק. קל יותר לחתוך עצים רכים והם מאפשרים טעויות קטנות, בחירה טובה בזמן שמתחילים לומדים את מלאכתם. אם העץקשה ומגורען, הוא יוצר חריצים נוספים ומקשה על החלקתו ולהעניק לו את המראה המוגמר והחלק.

להלן שלושת סוגי העצים הטובים ביותר למתחילים בגילוף - יש בישראל עצים רבים נוספים וזמינים שאפשר להשתמש בהם, במיוחד לאחר סיבובי גזם על העיריה.

תרזה: לתרזה גרגר עדין מאוד, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור גילופי מתחילים. למרות שזה עץ קשה - הוא רך מאוד, מה שמקל על המניפולציה וההתמרה שלו. עץ קשה הוא יפה, אך בדרך כלל קשה הרבה יותר לגילוף, מה שהופך את התרזה לנהדר למתחילים לא רק בגלל המאפיינים הפיזיים שלו, אלא גם בגלל שהוא בדרך כלל לא יקר. אם אתה חושב שאולי אתה אוהב עבודות עץ, אבל לא רוצה לשבור את הקופה עם התחביב החדש שלך, נסה תרזה.

עץ אגוז החמאה: בדומה לתרזה ברמת הרכות שלו, אגוז החמאה היא עוד סוג עץ נהדר לשימוש למתחילים. צבעו של חמאה כהה יותר מעץ תרזה, אך אחרת הם דומים מאוד.

צפצפה: עץ זה, לעומת זאת, הוא עץ לבן - הדומה לאורן או לסוג העץ המשמש למסגור בנייה. למרות שהוא קשה יותר מתרזה וגם מתחמצן, צפצפה הוא עדיין עץ רך יחסית. אם המטרה שלך היא לגלף חפצים גדולים ופונקציונליים יותר - צפצפה מומלץ גם לבניית רהיטים! גרגר העץ יכול להיות הדוק וישר, אופטימלי לגילוף, או רפוי וגלי מה שגורם לפיסת עץ מאתגרת יותר.

עץ שקשה מאוד וקשה לחתוך אותו, עם גרגירים רופפים יותר הם סוגי עצים שתרצו להימנע מהם. ככל שהעץ קשה יותר כך תתקשו לגלף אותו יותר. לעתים קרובות בעת גילוף עץ קשה, תתקשו להנחות את הסכין בצורה בטוחה. למרות שזה לא בלתי אפשרי - עץ קשה הוא בדרך כלל לא הבחירה הראשונה למתחילים.

להלן שלושת סוגי העץ המובילים שעליהם גילוף למתחילים צריכים להימנע -

אלון: סוג עץ זה קשה מאוד וצפוף. זה משמש לעתים קרובות כדי להחזיק נוזלים בגלל כמה סיבי העץ צפופים. עץ זה משמש ליצירת רהיטים גדולים ומרובעים יותר בגלל העמידות שהוא יכול להיות - עמידות זו מקשה מאוד גם על הגילוף ועדיף להימנע ממי שרק מתחיל.

אורן: הכלים הנפוצים המשמשים בגילוף בעץ - אזמלים, סכינים, חריצים וכו' כולם בוטים מאוד ומשמשים לחיתוכים ישירים ומדויקים לגושי עץ. אורן מתקשה להישאר מוצק כשהוא מגולף. החלקים מתפצלים לעיתים קרובות או מתקמטים מתחת ללחץ הכלי. המרקם די אחידה ומפותל, מה שהופך אותו לאתגר אמיתי לעבודה. עובדי עץ מתקדמים עשויים להיות מסוגלים לחצוב משהו יפה מהאורן, אך מתחילים עשויים לרצות לשמור את העץ הזה להמשך קריירת הגילוף שלהם.

בלזה: זה נחשב למעשה לעץ רך מאוד, אך הוא עשוי להיות רך מכדי להיות עץ גילוף אידיאלי. גילוף נתחים גדולים של עץ בלסה עשוי להיות קל, אך הכנת פרטים קטנים ומשובחים לעץ הבלזה היא המשימה הגדולה. זה עץ נקבובי מאוד שמקשה על יצירת פרטים מתמשכים.

אילו כלי גילוף בעץ צריך לחפש מתחיל?

יש כל כך הרבה כלים לגילוף בעץ שם בחוץ, אך למעשה, הכלים למלאכה זו מורכבים מסכינים ומפסלות. בהתאם לפרויקט הספציפי עליו אתה עובד, ייתכן שתצטרך גם מגוון כלים ספציפיים. בדיוק כמו ברוב הכלים, ככל שמתקדמים ובעלי ידע רב יותר בנושא עבודות עץ, כך יהיה קל יותר לבחור את הכלים הטובים ביותר עבור עצמך ועבור הפרויקטים הספציפיים שאתה רוצה להשלים.

רוב ערכות הכלים מגיעות עם מפסלת, סכין ואיזמלים. ניתן להוסיף מקצוע או גרזן כדי לשפר את היכולות.

להלן הכלים הטובים ביותר למתחילים בגילוף בעץ להתחיל איתם:

סכינים:

להבים קטנים יותר מומלצים למתחילים הן למטרות בטיחות והן מכיוון שהם בדרך כלל קלים יותר לניהול מאשר להבים ארוכים יותר. סכין גילוף ישרה היא כלי נהדר שמתחילים להתחיל איתו. סכיני גילוף ישרות הם די שימושיות ומשמשות ליותר מאשר גילוף גיאומטרי בלבד. סכינים משמשים להחלקת משטחים משובשים מהפרויקט שלך ולגלוח רסיסי עץ קטנים. הקפד לבדוק את הידיות, כי יתכן ותתקשה להנחות את הסכין למקומה נגד גרגר העץ.

מפסלות: יש שם כמה סוגים שונים של מפסלות אבל כולם די עושות את אותו הדבר. המפסלת כשמה כן היא, מפסלת בעץ את דרכה, כלי זה מתחפר בעץ ומסיר גושי עץ קטנים, יש מפסלות כף, מפסלות V ובצורת U. העגולות מוציאות תוכן להכנת כף או שקע, ואילו אלה בצורת V מבצעות חתכים מדויקים וזוויתיים יותר מפסלת U מומלצת יותר למתחילים. יש מגוון לבחירה והם מסווגות לפי אורכם ועקמומיותן.

אזמלים ופטישי גילוף:

בניגוד לסכין גילוף השבבים, שניתן להשתמש בו לכל סוגי הגילופים, אזמלים משמשים כמעט אך ורק לסיתות עץ - או להסרת פיסות עץ זוויתיות קטנות. אזמלים הם חובה בכל ערכת כלים בסיסית לגילוף בעץ. פטישי גילוף עשויים בדרך כלל מעץ או גומי.

כלים סיבוביים  - דרמל

מגיעים במגוון צורות וגדלים. אף על פי שגילוף ממוכן אינו נחוץ להשגת גילוף בעץ יפהפה, הם יכולים לשמש להשגת תוצאות מהירה. אם לא השתמשת בכלי סיבובי בעבר, כדי לתרגל שימוש להשתמש בכלי לפני שתתחיל לעבוד על פרויקט גילוף העץ שלך. אם יש לך ניסיון בשימוש בכלי עבודה חשמליים, ייתכן שתמצא שזו דרך נהדרת להוסיף מעט עניין ומהירות לטכניקת גילוף העץ הרגילה שלך. כלים סיבוביים יכולים להוסיף פרטים ועומק לפרויקטים. מרבית הכלים הסיבוביים הם זולים למדי וקל למצוא - אין צורך להוציא הרבה כסף כדי להשיג מוצר איכותי בכל הנוגע לכלים מסוג זה.

טיפים לכלי סיבובי

סוג הכלי הטוב ביותר לשימוש בכלי הסיבובי שלך להענקת מראה מוגמר לעבודה שלך - הוא תוף מלטש. זהו בעצם רק נייר זכוכית על גלגל. אם אתה לא בטוח באיזה תוף אתה צריך להשתמש ראה סרטונים ביוטיוב, יש הרבה מידע. בעת תחילת העבודה, השתמש במגע רך ובמהירות נמוכה. לאחר תרגול של הדרכת הכלי שלך במהירות קבועה, והרגשה נוחה יותר עם נייר השיוף - הכלי הסיבובי יכול להוסיף מימד אמיתי לכל מיני פרויקטים.

בְּטִיחוּת

כמו בכל פרויקט מוכוון עץ, אתה רוצה לכסות את העיניים. השתמש במשקפי מגן כדי לשמור על שבבי עץ ונסורת. אם אתה ממש מלטש (כמו עם מלטשת כוח או כלי סיבובי) כדאי גם להשקיע במכונת נשימה או מסכת אבק פשוטה. כפפות לפרויקטים ביתיים הם עוד השקעה חשובה וחיונית בגילוף בעץ. אתה יכול למצוא כפפות מפלדת רשת שהיא סוג של כפפה חסינת חיתוך המגנה על הידיים שלך מכלי הגילוף השונים בהם תטפל.

הקדש תמיד את מלוא תשומת הלב לפרויקט העומד לרשותך, מגלף מוסח אינו מגלף בטוח. כשאתה מגלף, הוביל את הסכין החוצה והרחק ממך - לעולם אל תנחה אותה לכיוון עצמך. זכרו שסכין חדה בטוחה יותר מסכין קהה.  סכינים קהות דורשות לחץ רב יותר ויכולות להפוך אותן למסוכנות יותר לטיפול. משקפי בטיחות, מסכות אבק וכפפות הם ציוד בטיחות מומלץ לגילוף בעץ.

אתה יכול למצוא אצלנו באתר סכיני גילוף, גרזני גילוף, וכפפות.

השראה לפרויקט

אתה יכול למצוא טונות של רעיונות מגניבים לפרויקטים ומדריכים צעד אחר צעד על פרויקטים של גילוף בעץ

רשמתי להלן שלוש מהאהובות עלי:

כפית גילוף

לשם כך תזדקק לפיסת עץ שטוחה (אלון, מייפל או היקורי נהדרים להכנת כפות) או להשתמש בענף עץ. עקבו אחר צורת הכף על העץ, השתמשו בכיס כדי ליצור את קערת הכף, ובסכין סתתו כדי להתרחק בצידי הכף.

כפיות וקערות הן אחד הנוהגים הטובים ביותר לגילוף בעץ למתחילים

פסלי של בעל חיים

פרויקט זה יכול להיות גדול או קטן כמו שהיית רוצה שהוא יהיה. זהו אחד הפרויקטים הטובים ביותר למתחילים, מכיוון שהוא יכול להיות מתוכנן בפשטות או להיות מתקדם יותר על ידי הגדלת כמות הפרטים שאתה יוצר. ישנם מדריכים רבים ושונים הזמינים לכל סוגי בעלי החיים השונים.

גילוף פשוט זה יכול להפוך בקלות לפרויקט מתקדם יותר עם פירוט רב יותר

קישוט עץ

כאשר החגים מתקרבים במהירות, חשבו להכין קישוטי עץ בהתאמה אישית עבור החברים והמשפחה.

הכינו קישוטים בצורת בלב או בצורת כוכבים למתנה לאהוביכם.

מחשבות אחרונות

גילוף בעץ לא צריך להיות תחביב יקר. אתה יכול למצוא ערכות כלים עם כל הכלים למתחילים שהוזכרו לעיל, ואפילו למצוא חוברות עבודה עבור מדריכי פרויקטים שלב אחר שלב או לחפש באינטרנט לקנות דפוסי עיצוב!

אני חושב שגילוף בעץ הוא תחביב מתגמל מאוד. האומנות הזו באמת מאפשרת לך להתקדם בקצב שלך. אנשים רבים משתמשים בגילוף בעץ באופן מדיטטיבי - התרגול באמת מאט אותך וגורם לך להתמקד במה שנמצא לפניך, דבר שלא תמיד קל לעשות. כשאתה מנחה את עצמך בפרויקטים מתחילים, תחביב זה יכול להפוך בקלות למשהו שאתה שולט בו.

חלק מהמידע נלקח מ: https://happydiyhome.com/wood-carving-tools/