SodBuster

פורום זה הינו עבורכם- היוצרים הישראליים.
פרסם תגובה
מיכה
נושא - כלים
הודעות:126
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
SodBuster

הודעה על ידי מיכה » 12:42 ,15 ינואר 2015, ה'

לא ייצרתי אלא קניתי, אבל אני מבקש לשתף אתכם.

לשווייצרים יש את האולר שלהם, לאמריקאיים יש את ה- sodbuster.
הרבה אמריקאים מתגאים בוותק של הסודבאסטר שלהם, שנישלף מכיס הג'ינס ביראת כבוד, לרוב ירושה מהאב או אפילו מהסב.
מתנה נפוצה לרגל בגרות הבן במשפחה היא סודבאסטר כמובן, וסכין שכזו משנות ה- 60 ואף ה- 70 נמכרת בהרבה מאד כסף, יחסית (ראו איביי). מציאות ישנות יותר כבר זוכות לקרבות ממש במכירות הפומביות ונמכרות בסכומי עתק.
אני מבקש להציג כאן את הסודבאסטר שלי - רכשתי את הסכין ממוכר נחמד ב- איביי במשהו כמו 22$. הסודבאסטר הוא קלאסיקה, הצורה שלו היא קלאסית ומייצגת היסטוריה קלאסית. הסכין מכונה סודבאסטר ע"ש אותם מתיישבים ואנשי אדמה קשיי יום של סוף המאה ה- 19 בארה"ב ושורשיו בארה"ב נעוצים אי שם עם המתיישבים של המערב האמריקאי החדש. אנשים אלו היו מהגרים אירופאיים שבאו לחפש עולם חדש ובית חדש, והתצורה או הגירסה של הסודבאסטר האמריקאי הובאה בעצם על ידם מאירופה, וחוקרים מצביעים על שורשים הולנדים/גרמנים. הם היו זקוקים לסכין עבודה פשוט, אמין וחד מצד אחד, ומצד שני זול, כזה שכל חוואי/צייד עורות/בוקר/מחפש זהב או השד יודע מה יוכל לרכוש מבלי למשכן את הסוס שלו...
מחקרים חלוקים לגבי מקור התצורה של הסכין, וחלקם טוענים שהצורה הנ"ל הובאה לאירופה ע"י הרומאים שהעתיקו אותה מהעמים השֵמיים במזרח התיכון, שם פיתחו הרומאים את תחביב הכיבוש שלהם. הרומאים פיתחו את הסכין לכדי סכין מתקפלת, מה שידוע בשם "סכין חיכוך" – friction folder, בה הלהב מקופל אל הידית ומוחזק שם בכוח החיכוך בלבד של הציר שלו.
המילה "סודבאסטר" היא - בתירגום ישיר – האדמה שמחוברת אל אניצי הדשא/עשב מלמטה, היכן שהשורשים, אבל הכוונה בארה"ב היא משהו בסגנון "מכסחי הערבה" שכן כך כונו אותם מתיישבים אמיצים וקשוחים.
כיום יש הרבה מאד יצרנים שמייצרים את הצורה של הסודבטסטר, חלקם מוכרים את הגירסה שלהם במאות דולרים, וחלקם כאמרו בכ- 20 דולר. חלקם יושבים בכלל באנגליה או גרמניה. למרבה הפליאה, קראתי לא מעט סיפורי אימה על הגרסאות הגרמניות ורמת הגימור הנמוכה שלהן, דבר שאני כמובן לא יכול לאושש מעבר למה שקראתי.
הסכין שלי יוצרה ע"י Case שהוא יצרן אמריקאי מאד וותיק. אני רכשתי את גרסת ה- Junior, מה שמכונה – JR שהיא גירסה קטנה יותר מהרגיל ואני כמעט לא מרגיש אותה בכיס המכנסיים. היא מסופקת ברמת השחזה גבוהה וניתן ממש לגלח איתה את שיער היד. הלהב עשוי אל חלד, השלדה עשויה פליז והלחיים עשויות בקליט כחול. המסמרות עשויות פליז. הסכין מסופק כשהוא משומן מעט, עטוי נייר שעווה וארוז בתוך אריזת קרטון. מצורפת בו האחריות והוראות תחזוקה והשחזה. אורכה במצב מקופל כ- 9 ס"מ ובמצב פתוח כ- 16 ס"מ, מתוכם כ- 6.5 ס"מ להב. הגיע בדואר ללא שום בעיות או עיכובים מצד המכס.
הגימור הוא טוב ויפה, אף על פי שיש פרטים קטנים שניתן לשפר, אבל אז זו לא תהיה סכין זולה כל כך, כן? על אף המשקל הנמוך, ההרגשה ביד היא של משהו מאסיבי ומשובח. הלהב ניפתח עם התנגדות מכובדת לקפיץ, וסגירתו מלווה ב- "קלאנק" מרשים. ניתן להשיג את הסכין במגוון צבעים ובשני סוגי פלדות ללהב: כאמור בפלדת אל חלד, ופלדת פחמן ולהזכירכם, יש את הדגם הרגיל, ה"גדול".
לסיכום: מי שלא זקוק ליותר מלהב שחותך, מי שלא צריך מברג מחובר לסכין שלו, שלא צריך חולץ פקקי שעם או מכשיר להכנת קפה, מי שצריך סוס עבודה שיעמוד במבחן הזמן, אני ממליץ.
אני חושב שבשביל לראות את כל גודל התמונה, יש ללחוץ עליה:

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה

תמונה
נערך לאחרונה על ידי מיכה ב 16:54 ,15 ינואר 2015, ה', נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
omery
מנהל אתר
הודעות:1089
הצטרף:10:10 ,20 ינואר 2010, ד'

Re: SodBuster

הודעה על ידי omery » 13:21 ,15 ינואר 2015, ה'

תתחדש :) , תודה על השיתוף וכל התמונות המפורטות, ועל המידה על הסודבאסטר.
נראית כמו חמודה אמיתית.
CASE XX הינו יצרן אמריקאי מצויין וותיק, יש יש סכיני בואי שלהם שאני מאוד אוהב.
ידועים באיכות הלהבים וההשחזה.
עומר יעבץ
מנהל האתר

"מנהיגות, פירושה קודם כל, ניהול החיים על פי מערכת ערכים אישית, המותאמת לדרך החיים. מנהיג אינו מוטרד ממה שאחרים חושבים או אומרים: ההנעה שלו היא פנימית, והוא אינו זקוק להנעה מבחוץ כדי לבצע ולהצליח." סון דזה.

איתי
אביר האפל
הודעות:285
הצטרף:16:40 ,12 יולי 2012, ה'

Re: SodBuster

הודעה על ידי איתי » 19:59 ,17 ינואר 2015, ש'

אכן נראה כמו סוסון עבודה,אולי בזכות המחיר הנמוך שלהם זו תהיה הסכין הבאה שלי.
בחיים תעשה חיים, כי בחיים לא תצא מהחיים בחיים!!!

פרסם תגובה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד