טיפול מעניין לחלודה- שיטת "היי-טק"

אספנים ותיקים עם אוסף מוגדר, העוסקים בתחום האיסוף שנים, ומתעניינים באיסוף של פריטים איכותיים, ושיחות עומק על נשק קר.
פרסם תגובה
ברווז
מנהל אתר
הודעות:1478
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:חיפה
טיפול מעניין לחלודה- שיטת "היי-טק"

הודעה על ידי ברווז » 18:39 ,25 אוגוסט 2006, ו'

בהיותי תלמיד כימיה בעברי, חשבתי להנאתי על איך אפשר להעלים חלודה.
חלודה = ברזל+חמצן.
חלודה - חמצן=ברזל.
הגעתי למסקנה שע"י יינון( מהמילה יון) של המתכת ניתן יהיה להפריד את החמצן. איך כמה ולמה- השארתי לעצמי את השאלה ליום שבו יהיה לי כבר תואר...
לפני כמה ימים ניתקלתי בתכנית על ספינות טרופות.הצוות העלה מהמעמקים יתד ברזל חלוד ומצופה אלמוגים למיניהם. את האלמוגים הורידו בשיטה רגילה- סכין חד... אבל!!! את היתד עצמו הם קשרו לכבל מוליך חשמל והניחו אותו בתוך תמיסה כלשהיא.למעשה מה שהם עשו שם...ניחשתם, הם ניפטרו מהחלודה ע"י יינון המתכת.אותו תהליך שאני חשבתי עליו.והתוצאה הייתה מושלמת-למעט החלקים שנאכלו ונעלמו לגמרי, היתד יצא מהתמיסה במצב מעולה, מתכת לכל דבר.
למה אני מפרסם בפורום המומחים?-שיחזור חרבות וכלים עתיקים בלי לפגוע בהם כלל.שווה לחשוב על זה.
מקווה שהעשרתי אתכם בקצת ידע... :wink:
סכין שמקבלים במתנה לא בודקים לה בשיניים...

סכין מהגדרתה היא כלי לפני שהיא כלי נשק.

צורs
נושא - כלים
הודעות:142
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:חיפה

ראיתי את התוכנית..

הודעה על ידי צורs » 17:49 ,26 אוגוסט 2006, ש'

ראיתי את זה קוראים לזה עצמים מוקרמים...לא נראה שהם נאכלו..פשוט צמחו עליהם כל מיני דברים...והם דיבר שם על משו בן 300 שנה בערך..נראה לי יהיה חבל לעשות לדברים ממש עתיקים פשוט לא ישאר הרבה..(לדעתי)

הפטיש
אביר האפל
הודעות:453
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:חיפה

הודעה על ידי הפטיש » 4:57 ,27 אוגוסט 2006, א'

הספינה מרי רוז מהמאה ה-15 ששקעה בים - התותחים שלה שוחזרו בשיטה קצת שונה. את החלודה הפחו חזרה לברזל באמצעות תהליך חיזור (ההיפך מחימצון) בתוך תנור מיוחד. לצערי, אינני יודע בדיוק, מה זה התנור הזה, כיצד הוא פועל, באיזה טמפרטורה זה נעשה והאם היה שימוש בקטליזטורים (מזרזי ריאקציות כימיות). אני יודע רק שהמומחים אמרו שבתהליך כזה חלו שינויים בפלדה, שלטווח ארוך הם מזיקים לה.
Crocodile Dandy said: That's a knife!

Guest

הודעה על ידי Guest » 22:57 ,27 אוגוסט 2006, א'

ברווז שיטת הינון עליה אתה מדבר מקובלת היטב ביאכטות, באופן קבוע יש להאריק את מדחף הספינה, אחרת בתהליך של ינון (המים בים הינם מי מלח), לא נשאר מדחף.

ברווז
מנהל אתר
הודעות:1478
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'
מיקום:חיפה

הודעה על ידי ברווז » 14:48 ,28 אוגוסט 2006, ב'

אני שמח לראות שרבים ממכם מכירים את השיטה!
(אמר הברווז והירכין ראשו בענווה מהולה בבושה :oops: )
סכין שמקבלים במתנה לא בודקים לה בשיניים...

סכין מהגדרתה היא כלי לפני שהיא כלי נשק.

סער
הגורו הגדול
הודעות:1090
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

הודעה על ידי סער » 23:24 ,28 אוגוסט 2006, ב'

לגבי חפצי מתכת בים - זו הסיבה שמייצרים עד היום מגוון מוצרים לשימוש ימי שעשויים מברונזה, עמידה בהרבה למי ים. יש גם מדחפים מברונזה.

iv
נושא - כלים
הודעות:111
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

הודעה על ידי iv » 8:05 ,17 ספטמבר 2006, א'

ובעניין חלודה, כדאי לכם לנסות את אחד מדגמי הSalt של Spyderco שאמורים לא להחליד לעולם.. אני לא יודע אם זה באמת לעולם לא מחליד אבל אני קניתי אחד לפני שנתיים כשהם יצאו (אפילו ממוספר, איזה כיף לי :) ) ומאז אני מנסה בכוונה לגרום לו להחליד ולא מצליח.. לא מי ים, לא זיעה, לא תמיסות מי מלח ולא חומצות מבשר \ עגבניות \ לימונים.. פשוט לא מחליד :?

סער
הגורו הגדול
הודעות:1090
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

הודעה על ידי סער » 9:51 ,17 ספטמבר 2006, א'

iv כתב:ובעניין חלודה, כדאי לכם לנסות את אחד מדגמי הSalt של Spyderco שאמורים לא להחליד לעולם.. אני לא יודע אם זה באמת לעולם לא מחליד אבל אני קניתי אחד לפני שנתיים כשהם יצאו (אפילו ממוספר, איזה כיף לי :) ) ומאז אני מנסה בכוונה לגרום לו להחליד ולא מצליח.. לא מי ים, לא זיעה, לא תמיסות מי מלח ולא חומצות מבשר \ עגבניות \ לימונים.. פשוט לא מחליד :?
זה מאד מעניין מה שסיפרת. האם אתה מקפיד לשטוף את הסכין במים מתוקים ולייבשה אחרי כל פעילות או שאתה לא מטפל בה בכוונה? אני מכיר את הסדרה והמלצתי עליה ממש לאחרונה לחבר'ה שעוסקים בחתירה בקייק-ים. אני לקחתי לפני כמה שנים ספיידרקו אנדורה מהסוג הישן ביותר (קליפ יצוק, פלדת G2) לצלילות בים-סוף, וממש ראיתי איך ה"ג'ינג'ים" הופיעו לי מול העיניים אחרי הצלילה. כעיקרון, כל מתכת מקבלת קורוזיה, תלוי בטווח הזמן. בפלדה, גם אל-חלד מחליד ומושפע מחומרים שונים, במיוחד מפריות ומירקות כמו שציינת. חתכתי פעם רימון עם ספיידרקו ליידיבאג והלהב נצרב כמו בחומצה. הופיעו עליו כתמים אפורים-עמומים שלקח להם הרבה מאד זמן ובאפינג להיעלם.

iv
נושא - כלים
הודעות:111
הצטרף:2:00 ,1 ינואר 1970, ה'

הודעה על ידי iv » 10:34 ,17 ספטמבר 2006, א'

אני בכוונה לא מטפל בסכין, אני שוטף אותה במים רק אם נכנס חול או כל דבר שמפריע למנגנון וגם אז אני בכוונה לא מייבש אלא משאיר את המים להתייבש מעצמם, בינתיים כאמור, מדהים, כבר שנתיים שלא ראיתי אפילו זכר לחלודה, כתמים או קורוזיה מסוג כלשהו.

יש לי Snap-it מ G2 ואכן המתכת רגישה למליחות (אם כי עמידה למדי בפני חומצות)
את הקטע עם הרימון אני צריך לנסות עם הLadybug שלי, הן עשויות מAUS6 שהיא מאוד מאוד עמידה לקורוזיה ונשמע לי חריג מאוד שהפלדה הזאת תוכתם כל כך מהר.

עוד מילה לגבי הSalt, הוא עשוי מפלדת H1 שכרגע נחשבת לאיזשהו עוף מוזר בעולם הפלדות בכלל והסכינים בפרט, הפלדה מכילה ריכוז כמעט אפסי של פחמן, ריכוז גבוה של כרומיום וריכוזים גבוהים בצורה חריגה מאוד של ניקל וחנקן (החנקן מחליף את הפחמן במבנה הפלדה ביתרון מובנה שהוא לא נקשר לחמצן - ועל כן - אין חלודה).
התוצאה חריגה מאוד, זוהי פלדה שמחוסמת תוך כדי עבודה (השחזה \ חיתוך ראשוניים מהמפעל ובהמשך תוך כדי עבודה). בגלל זה לדוגמא, קושי הפלדה נמדד בעמוד השדרה של הלהב ב 58RC ובלהב 65RC לדגם החלק ו68RC לדגם המשונן, מספרים מאוד מאוד גבוהים למבינים בדבר, למרות זאת לא רק שהלהב אינו פריך, הוא נחשב למבין הקשיחים ביותר בפלדות אל חלד, כמעט לרמה של פלדה פחמנית ונוטה להתגמש ולהתכופף במקום להשבר. בגלל אופי הפלדה, היא נוטה להפגין ביצועים משופרים ככל שמשתמשים ומשחיזים אותה יותר, ועל זה אני גם יכול להעיד בעצמי!
בדגמים בעלי הלהב החלק היא שומרת על חדות בערך באותה רמה כמו AUS6 עם ייתרון מובהק בחיתוך חומרים קשים, בלהב המשונן לעומת זאת, שמירת החדות מזנקת פלאים לרמה דומה לVG10 ומפגינה שיפור עם הזמן.
בגלל מבנה הפלדה היא מצטיינת בחיתוך חומרים קשים (פלסטיק \ עץ) ומחזיקה מעמד בצורה רגילה מול חומרים שוחקים המכילים קרבידים (לדוגמא קרטון). בדגם המשונן ההבדלים כמעט לא מורגשים בגלל השינון שהוא פשוט מעולה, היתרון האמיתי מורגש בקלות ההשחזה, מהיר חלק וללא מאמץ.

בקיצור, שווה לנסות, חומר מאוד חריג ומעניין ולא קיימים עליו נתונים סופיים כי H1 נמצאת בשוק שנים בודדות בלבד, מצטער אם שעממתי אותכם :)

Guest

הודעה על ידי Guest » 22:13 ,23 ספטמבר 2006, ש'

בכלל לא שעממת, להיפך, מאוד מעניין!!

תודה 8)

פרסם תגובה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים